Despre sistemul de climatizare

      Foarte multi clienti ajung in service pentru a se verifica buna functionare a sistemului de aer conditionat.

      Cateva lucruri de baza: sistemul de aer conditonat (simplu sau climatronic) este un sistem care face doar aer rece, NU si cald. Iarna caldura care ajunge in habitaclu la pasageri vine de la lichidul de racire al motorului, nu de la sistemul de ac. Acest sistem de aer conditionat este un sistem separat, care prin diferenta de presiune a freonului (agent de racire R134a) obtine diferenta de temperatura (asemanator cu ce se intampla cu o briceta care se raceste la pulverizator cand se elibereaza gazul). O sa va ganditi probabil ca gresesc cand spun ca sistemul de ac nu da si caldura avand in vedere ca sistemele de aer conditionat de casa care se monteaza pe perete dau si caldura. Este adevarat insa aceste sisteme pot sa inverseze procesul, adica pot sa circule agentul de racire in ambele sensuri.

      Componentele principale ale sistemului de aer conditionat auto sunt:

      Compresorul – acesta este un fel de pompa care creste presiunea agentului de racire de la 6 bar pana la max 25 bar la un sistem care fuctioneaza ok. Daca aceasta piesa e defecta sistemul nu va functiona de fel. Sunt in mare 2 tipuri de compresoare de ac dupa modul de actionare (cu bobina/ambreaj electro-magnetic sau cu ventil). Compresorul nu este actionat in permanenta din considerente de consum de combustibil. El este montat pe cureaua de acesorii a motorului si are o fulie care este invartita in permanenta de motor. La cerere se cupleaza ambreajul electromagnetic sau ventilul, dupa tip si astfel se actioneaza efectiv compresorul. Compresoarele cu ambreaj sunt prima generatie in evolutia compresoarelor, ele cupland brusc si afectand pe moment turatia motorului sesizabil – se aude si simte pe motor cand cupleaza compresorul. La aceste compresoare se defecteaza cel mai des tocmai acest ambreaj, piesa care se poate schimba de obicei separat. Compresoarele cu ventil sunt prezente pe multe masini dupa anul 2004 si sunt invartite in permanenta de fulie insa cantitatea de agent de racire pompata este restrictionata foarte exact de un ventil electronic. La aceste compresoare se defecteaza cel mai adesea ventilele (mai ales daca nu se face revizia sistemului de ac la timp si ramane compresorul fara ulei) si sunt unele modele, nu foarte multe, la care gasesti aceste ventile ca piesa de schimb separata. De asemenea se defecteaza des si fuliile de compresor si sunt cazuri la fel de putine la care gasesti separat doar fulia. In general aceste compresoare se schimba cu totul cand se strica (cost aprox lucrare 2000 lei).

      Calculatorul – modul electronic care comanda si supravegheaza sistemul de ac – in unele cazuri e tot ECU motor insa la majoritatea autovehicolelor este un calculator separat, la fel ca pentru ABS sau Airbag

      Radiatorul condensator – acesta se afla in fata masinii, intre bara fata si radiatorul de racire al motorului; este montat aici pentru a se raci cat mai bine, rolul lui este de “condensa” agentul de racire proaspat iesit cu presiune din compresor astfel incat presiunea sa nu creasca prea mult. Acest radiator se sparge cel mai des deoarece este primul radiator si de el se opresc foarte multe pietrii si impuritati de pe drum. Un mic sfat, cand mergeti la spalatorie vara rugati pe cine va spala masina sa dea cu jetul si pe acest radiator deoarece stiti bine ca praful e izolator termic si nu va lasa radiatorul sa isi faca treaba. Acest radiator este din aluminiu si teoretic se poate si repara/suda insa cel mai adesea o astfel de reparatie nu e eficienta deoarece repari radiatorul intr-un puct si cedeaza la scurt timp in alte locuri.

      Senzorul de presiune ac – acesta e un senzor de presiune care se gaseste dupa condensator, pe asa-zisul circuit de inalta presiune. Acest senzor simte daca este agent de racire in instalatie si asa stie calculatorul daca sa comande sau nu compresorul, evident daca in sistem nu avem agent de racire e inutil sa actionam compresorul de ac. Daca acest senzor e defect nu va functiona sistemul – de verificat se verifica cu un tester de diagnoza sau chiar cu un multimetru daca ai unele cunostinte si valori de referinta.

      Evaporatorul – este un radiator care se afla sub bord si care este cel care se raceste efectiv si prin care trece aerul tras de ventilator si astfel se raceste habitaclul. Acest radiator se defecteaza foarte rar in caz de accident sau de fixare necorespunzatoare deoarece el este protejat de intemperii, fiind la adapost sub bord.

      Filtru dezumificator sau filtru uscator – cum masina nu are doar 4 filtre (ulei, aer, habitaclu si combustibil) ?!? Acest filtru este chiar pe instalatia de ac. Filtrul dezumificator scoate umiditatea din instalatie pentru a proteja compresorul si tot el este responsabil si pentru dezaburirea rapida a parbrizului deoarece datorita lui se obtine un aer uscat care ne scapa de aburirea de pe parbriz. Este necesara inlocuirea lui la fiecare interventie asupra sistemului (schimbam un radiator, un compresor, o conducata, etc), sau o data la 2 ani – sunt curios: cine l-a schimbat pana acum?. Un astfel de filtru comatat este o cauza des intalnita de nefunctionare in parametrii a sistemului de aer conditonat deoarece infunda sistemul pe partea de inalta presiune si ajungem in astfel de cazuri la presiuni de peste 30 bari si foarte posibil sa ne alegem si cu o conducta sau un radiator spart/puscat din cauza presiunii prea mari.

      Valva de expansiune – este o valva care face trecerea de la agentului de racire din stare lichida in stare gazoasa Filtrul de habitaclu – acest filtru are grija sa fie cat mai curat aerul care intra in masina, nelasand sa treaca praful si mizeriile de afara. Daca acest filtru e imbaxit atunci ventilatorul nu mai are putere sa traga aer si implicit sistemul de aer conditionat nu mai da randament. Acesta e un filtru din hartie si montat in jurul bordului, spre deosebire de filtrul dezumificator care de obicei e livrat intr-o capsula de aluminiu si se afla chiar in sistemul de ac sub presiune.

      Ventilatorul de habitaclu – acest ventilator este cel a carui intensitate poate fi reglata de la bord si el asigura ventilatia in habitaclu. Daca acesta nu functioneaza bineinteles ca nu veti mai avea racoare in masina. Se poate vedea usor daca nu functioneaza deoarece nu veti mai avea ventilatie desi il comandati. In cazul in care nu functioneaza pe primele trepte de viteza verificati si pe treapta maxima deoarece e posibil sa functioneze doar asa – asta se intampla cand se defecteaza rezistenta ventilatorului (rezistenta care se poate schimba separat de ventilator si care se “arde” cel mai des din cauza supraincalzirii provocata de un filtru de habitaclu murdar).

      Ventilator condensatorului – am mai pomenit intr-un post mai vechi acest ventilator. Masinile cu aer conditionat au unul sau doua ventilatoare de racire al radiatoarelor din fata motorului. Cand pronim aerul conditionat aceste ventilatoare trebuie automat sa porneasca pentru a raci condensatorul. daca nu o fac inseamna ca e o problema undeva pe sistem si trebuie verificata. Daca masina are 2 ventilatoare si porneste doar unul din nou este o problema, sistemul nu va functiona in parametrii ok si trebuie sa remediati aceasta problema.

      Cam acestea sunt componentele principale. Ce poti verifica direct la un sistem ca sa stii daca e o problema evidenta? In primul rand poti porni motorul, porni instalatia de ac si sub capota poti face unele verificari. In stanga langa motor ar trebui sa gasesti doua conducte de aluminiu pe care poti pune mana, una ar trebui sa fie rece si alta fierbinte. Cum spuneam ventilatorul de racire ar trebui vezi/simti/auzi ca functioneaza. Daca aceste lucruri nu se intampla trebuie verificat daca ai agent de racire in sistem. Aceasta operatie este una mai putin recomandabil sa o faci direct. Presupune sa fie motorul oprit, sa gasesti pe instalatia de ac o supapa de service a sistemului de ac, sa desfaci dopul care o acopera si sa apesi supapa de acolo sa vezi daca iese lichid de racire. Pentru a face asta e bine sa ai manusi si sa te feresti de posibilul gaz care va iesi de acolo cu presiune deoarece este un gaz toxic si nu vrei sa iti ajunga pe piele si cu atat mai putin in ochi. Daca instalatia ta este goala insemna ca va trebui sa o reincarci insa nu inainte de a descoperi si remedia problema care a dus la golirea instalatiei – vreau sa spun ca foarte probabil ai o componenta sparta/fisurata in sistem.

      Apropo de reincarcarea instalatiei, cand trebuie facuta? Reincarcarea sau mai bine spus revizia la sistemul de aer conditonat trebuie facuta cel putin o data la doi ani pentru performante optime de functionare ale sistemului. Statiile automate de servisare a sistemelor de ac efectueaza mai mult decat o simpla incarcare, efectueaza o intreaga revizie care cuprinde recicleaza agentul de racire, inlocuirea uleiului care unge compresorul si igienizarea si verificarea de scurgeri a sistemului (aceasta din urma se face prin vidarea sistemului si verificarea mentinerii acestei depresiuni). In cazul in care iti faci aceasta revizie la un service cauta un pe cineva priceput (cel putin la fel de priceput ca iovi :) ) ca sa iti verifice la sfarsit si daca sistemul functioneaza in parametrii.

      Un service ok o sa iti verifice anumite lucruri chiar inainte de a face revizia, mai ales daca sistemul e nefunctional. Daca totul e ok si trebuie facuta doar “reincarcarea” atunci e simplu si o poate face oricine. Daca ai probleme o sa preferi pe cineva care stie si sa iti repare sistemul. Risti foarte usor sa te pui in situatia se trebuiasca sa platesti doua revizii. De ce? Daca de exemplu tie iti este defect compresorul, tu iti faci revizia si cine o face nu stie sa diagnosticheze problema te va taxa pentru revizie chiar daca nu iti merge sistemul. Problema e ca desi o sa gasesti pe cineva care sa poata diagnostica situatia si se descopera de exemplu ca ai compresorul defect va trebui sa mai platesti inca o revizie deoarece sistemul trebuie golit din nou pentru a se inlocui compresorul sau pentru a se face reparatia.

      Acum vezi cate componente sunt in acest sistem si sper ca intelegi ca e mai usor si mai putin costisitor sa intretii un astfel de sistem decat sa il repari.